papier kredowy

Rodzaje papieru do materiałów firmowych

Podczas zamawiania materiałów reklamowych istotny jest zarówno projekt i jakość druku, jak i podłoże, na jakim wykonamy dane projekty. Jakie są najpopularniejsze rodzaje papieru i jak najlepiej dobrać je do naszych wymagań?

Najpopularniejsze papiery stosowane w druku

Najogólniej podłoża stosowane w druku można podzielić na papiery niepowlekane (offsetowe), powlekane (kredowe) oraz podłoża syntetyczne i dekoracyjne. Różnią się one zarówno gramaturą, jak i właściwościami oraz zastosowaniem. Na innym podłożu wydrukujemy ulotki, wizytówki czy katalog – warto wiedzieć, czym się kierować podczas podejmowania decyzji. Poniżej opiszemy najważniejsze informacje o najpopularniejszych rodzajach papierów. A Ty – jeśli chcesz uniknąć kosztownych rozczarowań – zanim zlecisz materiały firmowe do druku, dobrze przemyśl wybór i dopasuj podłoże do zastosowania, budżetu i spodziewanego efektu.

Papier kredowy – właściwości i zastosowanie

Papier kredowy (popularnie nazywany po prostu „kredą”) to najpopularniejszy papier powlekany. Jest on pokryty specjalną warstwą kleju oraz białego pigmentu – wszystko po to, aby zmniejszyć jego wsiąkliwość, a tym samym poprawić jakość i kontrast nadrukowanych na nim obrazów. Warstwa mineralnego barwnika oraz kaolinu (lub siarczanu baru) nadaje temu podłożu lekką fakturę. Podłoże kredowe najczęściej występuje w 3 wariantach – błyszczącym, matowym i półmatowym, choć różnice między nimi są – trzeba przyznać – dość subtelne.

Do najpopularniejszych właściwości papieru kredowego należy obniżone chłonięcie farby (w stosunku do podłoży niepowlekanych) i nieco gładsza, śliska powierzchnia. W efekcie wydruki na tym papierze ma delikatny połysk. Podłoże kredowe występuje w różnych gramaturach – przez co można na nim drukować tak broszury, jak i eleganckie publikacje.

Na podłożu kredowym najczęściej drukuje się plakaty, wizytówki, zdjęcia, eleganckie katalogi i ulotki (te występują na wielu gramaturach – od wariantu ekonomicznego, do wersji premium – https://www.drukomat.pl/ulotki). Nie zaleca się drukowania na kredzie notesów, podkładek na stół, kalendarzy i papieru firmowego. Wynika to z tego, że po prostu trudno się na nim pisze – a tusz z długopisu lub pieczątek firmowych może się rozmazywać.

papier offsetowy

Papier offsetowy – właściwości i zastosowanie

Główną cechą papieru offsetowego jest to, że nie został on pokryty żadną dodatkową warstwą. W efekcie powłoka jest nieco bardziej matowa i szorstka. Tutaj warstwa farby wnika dość głęboko we włókna, dlatego kolory mogą być nieco mniej wyraziste i wyeksponowane niż w podłożach kredowych. Papier offsetowy jest dość tani, zwłaszcza ten o niskich gramaturach (80, 90 g) – ten najbardziej znany jest z zastosowania w drukarkach firmowych i punktach ksero.

Do najistotniejszych właściwości papieru offsetowego należy zaliczyć surowy, lekko chropowaty wygląd i nieco mniej intensywny kolor zadruku. Co ważne, po podłożach offsetowych swobodnie można pisać lub ponownie je zadrukować. Stąd też doskonale się sprawdzą jako papier firmowy, karty kalendarza lub gazetki reklamowe. Papier offsetowy doskonale prezentuje się także jako podłoże do notesów i katalogów szytych – pozwalając zostawić miejsce na notatki, krzyżówki lub łamigłówki (tutaj zobaczysz więcej wariantów).

Jaki papier do wizytówek?

85 x 55 lub 90 x 50 mm – tak mały format zazwyczaj ma najwięcej wariantów podłoży do wyboru. To właśnie w przypadku wizytówek, poza papierem kredowym (zwykle 350 g) najczęściej do wyboru jest ogrom innych podłoży. Najczęściej wizytówki można wydrukować na ozdobnych papierach kolorowych – tutaj warto zwrócić uwagę na to, by takie podłoże było barwione w masie – bo wówczas kolor będzie najtrwalszy. Poza tym dość powszechne jest drukowanie wizytówek na podłożach syntetycznych i fakturowanych. W tej grupie spotkamy np. podłoża transparentne (lub półptansparentne), złocone, srebrzone lub o perłowym błysku. Wśród podłoży dekoracyjnych możemy spotkać także podłoża np. prążkowane, o fakturze filcu lub podłoża w stylu ECO (najczęściej to podłoża kraftowe). Wybór jest ogromny, dzięki czemu możemy zaprojektować naprawdę imponujące pierwsze wrażenie.