Folder reklamowy – jak powinien wyglądać
Katalog reklamowy to doskonałe uzupełnienie kampanii reklamowo-informacyjnej każdej firmy. Jednak jego skuteczność zależy przede wszystkim od przemyślanego projektu i precyzyjnego wykonania. Co zrobić, aby wydrukować folder reklamowy, z którego będziemy dumni?
Katalog reklamowy – od czego zacząć?
Zanim zaczniesz pracę nad katalogiem, zatrzymaj się i odpowiedz sobie na kilka bardzo, ale to bardzo ważnych pytań. Przede wszystkim określ cel. Zastanów się, czy na pewno potrzebujesz katalogu, a jeśli tak to dlaczego? Co chcesz dzięki niemu osiągnąć, do kogo dotrzeć i co przekazać. Czy chcesz rozwiązać problem odbiorców, poinformować ich o nowościach czy zachęcić do korzystania z usług? To, co teraz zostanie ustalone (najlepiej zawsze spisać założenia), będzie absolutną podstawą i ramą, wskazującą treść i wygląd folderów reklamowych.
Jak wybrać rodzaj katalogu reklamowego?
Gdy już wiesz, jaki jest cel publikacji – czas, aby dopasować do niego formę i treść.
- Jeśli ma to być katalog informacyjny, wyjaśniający, jak zamontować dany system lub jak korzystać z Twoich produktów – wybierz przejrzystą formę, wiele obrazków, schematów i grafik. Jako instrukcja obsługi i folder informacyjny świetnie sprawdza się katalog spiralowany lub szyty. Ich zaletą jest łatwość zatrzymania się na danej stronie i wygodne przeglądanie.
- Czasami katalogi są wykorzystywane jako elementy wizerunkowe, inspiracyjne i magazyny lifestylowe. Jeśli zależy Ci na eleganckim trendbooku lub obszernym katalogu z wieloma zdjęciami i obrazami – najlepszą formą będzie katalog klejony. Jego zaletą jest duża obszerność (nawet kilkaset stron), elegancka książkowa oprawa oraz możliwość zastosowania eleganckiego podłoża.
- Jeśli zależy Ci na katalogu sprzedażowym i produktowym, prawdopodobnie najlepszym wyborem będzie katalog szyty lub gazetki reklamowe. Oba warianty są dość ekonomiczne, jednocześnie pozwalając przedstawić aktualną ofertę w pełnym kolorze i na kilkunastu (lub nawet kilkudziesięciu) stronach. DO wyboru są zarówno lekkie i tanie podłoża offsetowe, jak i bardziej eleganckie papiery powlekane lub ozdobne.
Jeśli chcesz sprawdzić ceny, pojemność i warianty wszystkich powyższych rodzajów katalogów – możesz je obejrzeć i zamówić online – np. w drukomacie.
Jak projektować folder reklamowy?
Jeśli mamy już wybrany cel i rodzaj katalogu czas na najważniejsze – czyli stworzenie i rozplanowanie treści.
- Jeśli chodzi o warstwę graficzną, to upewnijmy się, czy dana firma posiada swój brand book. Jeśli tak, to mamy tam prawdziwą skarbnicę wiedzy – czyli stosowane fonty, kolory, szatę graficzną oraz zalecany układ treści. Jeśli jej brak – to trzeba zdać się na intuicję i doświadczenie projektanta – uwzględniając także przejrzystość treści i dopasowanie jej do oczekiwań grupy docelowej.
- Warto ułożyć specjalną siatkę treści, która będzie schematem, wg którego będziemy tworzyć każdą stronę. Uwzględnijmy w niej wielkość zdjęć, podział bloków tekstu, wyróżniki, interlinię, wielkość fontów oraz odległość między literami. Raz ustalona siatka, pozwoli niemal automatycznie tworzyć każdą kolejną stronę.
- Jeśli chodzi o teksty do katalogów, to przede wszystkim zachowajmy umiar. Nie łudźmy się, że odbiorca poświeci swój cenny czas na wczytywanie się w nasze eseje. Postawmy na czytelność, prosty język i minimalizm.
- Rozdzielajmy treść na mniejsze boksy, wyróżniajmy najistotniejsze informacje i stopniujmy ważność treści (np. przez rozmiar fontu, kolor lub wyboldowanie).
- Unikajmy też zdań wielokrotnie złożonych, nadmiaru przymiotników i strony biernej. Starajmy się pisać zwięźle, dynamicznie i w punkt. A lanie wody zostawmy na świąteczny Poniedziałek.